Most kolejowy w Bytowie, konstrukcja mostu wzorowana jest na rzymskich akweduktach.

Most kolejowy w BytowieZnajduje się w malowniczym parku nad rzeką Borują w południowo – zachodniej części miasta. Okazała budowla wznosi się na wysokość ok.20 m i posiada 6 murowanych sklepionych koliście przęseł, które wykonano z cegły ceramicznej. Łuki sklepień wsparte są na murowanych z kamienia granitowego podporach.
Z zabytkowym obiektem związana jest tajemnicza historia. To prawdopodobnie jedyny most kolejowy w Polsce, przez który nie przetoczył się żaden pociąg. Został wybudowany ponad 120 lat temu jako część linii kolejowej Bytów – Korzybie. Ciekawostką jest jednak fakt, że już po wybudowaniu mostu tory kolejowe zostały przeniesione kilkadziesiąt metrów w bok. Legenda głosi, że wszystko z powodu klątwy. Do budowy mostu niemieckie władze zatrudniły włoskich inżynierów. Budowa była niezwykle skomplikowana, gdyż filary kamienno-ceglanej budowli miały stanąć na bardzo grząskim terenie, wypełnionym grubą warstwą torfu. Dlatego specjaliści postanowili wydrążyć głębokie studnie sięgające piaszczystego podłoża. Następnie wypełniano je masą kamienno-cementową. W trakcie budowy jednej z nich zdarzył się tragiczny wypadek. Do studni niespodziewanie wdarła się woda z mułem, porywając pracującego w niej włoskiego robotnika. Koledzy nie zdążyli wyciągnąć jego ciała, nim studnię wypełniła cementowa masa. Wiadukt stał się dla nieszczęśnika miejscem wiecznego spoczynku.
Wcześniejsze przekonanie, iż most nigdy nie spełniał funkcji mostu kolejowego obala informcja znajdująca się w dokumentach źródłowych iż most eksploatowany był zgodnie z przeznaczeniem przez okres około 30 lat (do dawnego dworca przy obecnej ul. Stary Dworzec). W końcu XIX i na początku XX wieku, kiedy Bytów zyskał rangę węzła kolejowego (połączenie z Kościerzyną i z Lęborkiem) i gdy budowano linię kolejową do Miastka w 1909 r. narodziła się potrzeba przebudowy infrastruktury kolejowej w Bytowie. Zbudowano nowy dworzec a tory poprowadzono sztucznym nasypem, około 150 m na południe od mostu.

Do dziś zachwyca elewacja mostu, staranność wykonania i bogate zdobnictwo wyróżniające go wśród mostów kolejowych nie tylko dawnych Prus, ale i całej Europy. Szczególnie warto zwrócić uwagę na wykonane z piaskowca, umieszczone na filarach herby: Rzeszy, Pomorza, Prus, Bytowa i kolei niemieckich. Szczyt mostu ozdobiony jest dodatkowo rzeźbionym gzymsem, nad którym znajduje się barierka. Most znalazł się na rewersie banknotu wydawanego jako pieniądz zastępczy Bytowa w okresie wielkiego kryzysu lat 20′ XX wieku.

Obrazek: „Old bridge in Bytów” autorstwa Ahmed Ibn FahdlanPraca własna. Licencja CC BY-SA 3.0 na podstawie Wikimedia Commons

wyślij do:
  • Facebook
  • Blip
  • Blogger.com
  • co-robie
  • Diigo
  • Flaker
  • Forumowisko
  • Gadu-Gadu Live
  • Grono.net
  • Gwar
  • Kciuk.pl
  • PDF
  • Ping.fm
  • Posterous
  • Spis
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik
  • Linkologia
  • Pinger
  • StumbleUpon
  • Sfora

Podobne atrykuły:

  1. KARKONOSKIE DREZYNY RĘCZNE, Dworzec Kolejowy w Karpaczu.
  2. Zakopane, chata Sabały zwana też „Sabałówką” jest rodzinnym domem znanego zakopiańskiego gawędziarza, muzykanta Jana Krzeptowskiego Sabały, jest najstarszą budowlą na Podhalu.
  3. Kaplica Gąsieniców, jest najstarszym obiektem sakralnym Zakopanego.
  4. Żywiec (355 m) zwany jest stolicą Beskidów, otoczony górami przyciąga turystów.

agro.travel.pl w sieci