MUZEUM KOLEJNICTWA W KOŚCIERZYNIE.

Hala Parowozowni w KościerzynieSkansen Parowozownia Kościerzyna znajduje się w Kościerzynie, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego przy ulicy Towarowej. Obecnie skansen działa pod nazwą Muzeum Kolejnictwa i jest jednym z oddziałów Muzeum Ziemi Kościerskiej.
Największą część ekspozycji stanowią parowozy, które można oglądać nie tylko z zewnątrz, ale również wejść do środka budki maszynisty. Ponadto w muzeum znalazły się też lokomotywy spalinowe i jedna elektryczna oraz kilka wagonów osobowych i towarowych. Goście mają zatem możliwość kontaktu z pojazdami szynowymi poruszającymi się po torach od końca XIX wieku aż do lat osiemdziesiątych wieku XX. Oprócz ekspozycji na wolnym powietrzu i wspomnianej już hali parowozowni zwiedzić można przylegające doń warsztaty z oryginalnym wyposażeniem oraz sale wystawowe, gdzie prezentowane są mniejsze eksponaty kolejowe, elementy starych mechanizmów, uzupełnione zbiorami dokumentów, pamiątek i modeli. Pierwszą linią kolejową, która dotarła do Kościerzyny, była należąca do sieci Królewskiej Kolei Wschodniej (Königliche Ostbahn) linia kolejowa z Pszczółek, otwarta w 1885 r. Nie wiadomo, kiedy powstała w Kościerzynie pierwsza parowozownia, jednakże z uwagi na stosowaną w Prusach praktykę lokalizowania ich na stacjach końcowych można przyjąć, że kościerski obiekt powstał właśnie w tym czasie. Jego rola znacząco wzrosła po wybudowaniu magistrali węglowej Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia. Widniejący na budynku parowozowni rok 1929 jest datą powstania obecnego, a więc nie pierwszego, budynku parowozowni. W latach międzywojennych parowozy polskiej szkoły konstruktorskiej zdobywały nagrody na wystawach światowych, polscy inżynierowie realizowali wielkie przedsięwzięcia techniczne. Największą inwestycją tamtego okresu była magistrala węglowa Śląsk – Porty wytyczona jedyną możliwą, najkrótszą drogą do Gdyni przez Kościerzynę. Uosobieniem legendy w zbiorach skansenu jest parowóz Pu29-03, ostatni z istniejących z roku 1931. Pociągi retro złożone z czynnych parowozów i wagonów z dawnych lat, wyruszały już ze Skansenu do Braniewa, na Hel i na festiwal w Mrągowie. Najlepiej jednak kojarzą się one z rodzimą ziemią Kaszub, stanowiąc poważną atrakcję turystyczną regionu.

Pociąg retro Costerina ciągnięty przez parowóz z kościerskiego skansenu na trasie Gdynia–Kościerzyna–Gdynia połączony ze zwiedzaniem skansenu parowozów (kursuje w wybrane weekendy wakacji).

Skansen jest otwarty codziennie w godzinach od 10.00 do 18.00.

Ceny biletów:
-normalny: 8 zł,
-ulgowy 6zł,
-grupy powyżej 10 osób- 4zł od osoby,
-przewodnik: 15.00zł,
-fotografowanie: 10.00zł,
-filmowanie: 20.00zł,
-dzieci do lat 7 – wstęp bezpłatny.

e-mail: parowozownia@koscierzyna@gda.pl
telefon: 58 721 86 31

Obrazek: WK14 Kościerzyna parowozownia Travelarz” autorstwa TravelarzPraca własna. Licencja CC BY-SA 3.0 pl na podstawie Wikimedia Commons

wyślij do:
  • Facebook
  • Blip
  • Blogger.com
  • co-robie
  • Diigo
  • Flaker
  • Forumowisko
  • Gadu-Gadu Live
  • Grono.net
  • Gwar
  • Kciuk.pl
  • PDF
  • Ping.fm
  • Posterous
  • Spis
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik
  • Linkologia
  • Pinger
  • StumbleUpon
  • Sfora

Podobne atrykuły:

  1. Muzeum Śląskie, Katowice. Nowe siedziba Muzeum Śląskiego niemal w całości ukryta jest ponad 14 metrów pod ziemią, a światło do jej wnętrza wpada przez szklane wieże postawione na powierzchni.
  2. Muzeum – Kaszubski Park Etnograficzny we Wdzydzach Kiszewskich. Wyposażenia wnętrz zmieniane są z okazji najważniejszych świąt. Bożego Narodzenia, Wielkanocy, Zielonych Świątek czy Bożego Ciała.
  3. Muzeum Narodowe w Gdańsku. Oddział Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku w Pałacu Opatów Oliwie.
  4. Muzeum Architektury we Wrocławiu. Muzeum jest członkiem-założycielem Światowej Konfederacji Muzeów Architektury (ICAM).
  5. Centrum Folkloru Polskiego w Nagawkach

agro.travel.pl w sieci