Muzyka na żywo do filmu „Mocny człowiek”, reż. Henryk Szaro (1929)
Rafał Gęborek (trąbki, instrumenty klawiszowe i inne)
Michał Pastuszka (gitara, mixer)
Krzysztof Szmidt (instrumenty klawiszowe i pochodne, gitara basowa).
Pruska kultura [1908], 8 min. U schyłku 1907 lub na początku 1908 roku Mojżesz Towbin, właściciel warszawskiego iluzjonu przy ulicy Marszałkowskiej 118, zdecydował się na – prawdopodobnie pierwszą na ziemiach polskich pod trzema zaborami – produkcję filmu fabularnego o tematyce aktualnej. Nie wiemy, pod jakim tytułem wyświetlano go w roku 1908 w iluzjonie Towbina i czy w ogóle zdołano go wyświetlić, bowiem według relacji prasowych rosyjskie władze administracyjne zabroniły wyświetlania go w Warszawie. Wiemy natomiast, że film pokazywano za granicą, m.in. w Rosji, we Francji i we Włoszech. Fabuła filmu osnuta została na kanwie autentycznych wydarzeń, które rozegrały się w Wielkopolsce. Pierwszym z nich z nich był strajk dzieci wrzesińskich, drugim – protest wielkopolskiego chłopa Michała Drzymały, który nie otrzymawszy od władz pruskich zgody na budowę domu na własnej ziemi, zamieszkał w wozie cyrkowym. Pomysłodawca filmu oba te wydarzenia precyzyjnie połączył w całość, skupiając je w losie jednej wielkopolskiej rodziny. Warszawski iluzjon przy Marszałkowskiej 118 pokazał ten film już po wybuchu I wojny światowej
pt. Pruska kultura. Ośmiominutowa francuska wersja filmu zatytułowana Les Martyrs de la Pologne jest najstarszym zachowanym zabytkiem kinematografii polskiej sprzed stu lat. Kopia z jednym dłuższym napisem międzyujęciowym w języku francuskim została odnaleziona w 2000 roku w archiwum w Bois d’Arcy pod Paryżem przez Małgorzatę i Marka Hendrykowskich.
Małgorzata i Marek Hendrykowscy – www.akademiapolskiegofilmu.pl
Mogiła Nieznanego Żołnierza [1927], 77 min. Pierwsza wojna światowa. Kapitan Łazowski żegna się na krakowskim dworcu z żoną Wandą oraz ukochaną córką Nelly i wyrusza na front. Niebawem dostaje się do niewoli, rodzina nie ma o nim żadnych wieści. Wanda zaczyna wątpić w jego ocalenie, ale Nelly cały czas nawiedzają optymistyczne wizje. Tymczasem Łazowski, dzięki miłości rosyjskiej dziewczyny, ucieka z syberyjskiej osady. Trafia na Krym do księżnej Turchanowej. Dzięki dokumentom Rosjanina, który z rozpaczy za utraconą Rosją popełnił samobójstwo, Łazowski pod nowym nazwiskiem pracuje w fabryce amunicji. Zdekonspirowany przez komisarza Simonowa, ucieka do Polski i na granicy ginie trafiony przypadkową kulą. Melodramat patriotyczny z barwnym tłem historycznym i obyczajowym.
Jan Słodowski, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996
Mocny człowiek [1929], 78 min. Henryk Bielecki jest typem mocnego człowieka, dążącego za wszelką cenę do sławy i bogactwa. Posuwa się nawet do morderstwa pewnego pisarza, co umożliwia mu wydanie pod własnym nazwiskiem książek zamordowanego i zdobycie rozgłosu. Spotkanie pięknej, niezwykle subtelnej Niny Ligęzy, żony obywatela ziemskiego, powoduje przełom w jego życiu. Pod jej wpływem odradza się moralnie i uświadamia sobie całą ohydę swego postępowania i nędzę dotychczasowego życia. Dzięki niej staje się naprawdę mocnym człowiekiem, mocnym siłą charakteru. Nie chcąc więcej krzywdzić innych i nie potrafiąc znaleźć dla siebie miejsca w świecie, popełnia samobójstwo. W miarę poprawnie zrealizowany film odznacza się dobrym montażem, odpowiednio stopniowanym napięciem i interesującą scenografią.
Jan Słodowski, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996
Godz. 18.00 rozpoczęcie I semestru III edycji APF w Kielcach.