DZIEŁA MISTRZÓW
Dzieła mistrzów otwieramy utworem niemieckiego kompozytora Maxa Brucha, od początku do końca związanego z romantyzmem, wiernego wyznawcy ideałów dziewiętnastowiecznej sztuki. Kol Nidrei, Konzertstück na wiolonczelę i orkiestrę powstał pod wpływem zasłyszanych melodii hebrajskich, zaś jego tytuł odnosi się do nazwy pięknej i ujmującej modlitwy odmawianej przez Żydów przed świętem Jom Kippur (Dzień Pojednania). Jest to prośba wiernych do Boga o uwolnienie od wszelakich zobowiązań, których nie zdążono lub nie można było wypełnić. W tym lirycznym dziele zwraca uwagę instrument solowy – wiolonczela, która doskonale imituje głos kantora.
Victoria Yagling, zmarła dwa lata temu w Helsinkach rosyjska twórczyni, uczennica Mścisława Rostropowicza, to kompozytorka, którą dopiero poznamy na kieleckiej estradzie. A to za sprawą utworu napisanego w 1967 roku, gdy jego autorka miała zaledwie 21 lat. Nie przeszkodziło to, by Suita na wiolonczelę i orkiestrę należała do najważniejszych dzieł młodzieńczego okresu twórczości artystki i była w stałym repertuarze światowych wiolonczelistów. Jako solistka wieczoru wystąpi Jelena Očić której spektakularny temperament i wrażliwość mieliśmy okazje poznać w czerwcu ubiegłego roku.
Na zakończenie wieczoru przedstawimy Symfonię C-dur Franza Schuberta, którą określa się mianem Wielka i to jest chyba najbardziej adekwatna nazwa, biorąc pod uwagę perypetie z oznaczeniem dzieła jako VI, VII, VIII, a nawet IX. Ale czyż liczby tu ważą, czy też piękne przepływające i powracające motywy, pozwalające się zatopić bez reszty w tej wspaniałej muzyce?
Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Jacek Rogala.
JELENA OČIČ
Zdaniem Siegfrieda Palma, cenionego interpretatora muzyki XXI wieku, artystka jest jednym z wiodących talentów muzyki współczesnej.
Urodziła się w Zagrzebiu, stolicy Chorwacji. Ukończyła z wyróżnieniem studia muzyczne w swoim rodzinnym mieście, a następnie przeniosła się do Niemiec, by dalej rozwijać swoje zdolności jako solistka i kameralistka. Obecnie pracuje na wydziale smyczkowym Uniwersytetu Muzyki i Performing Arts w Mannheim, na którym zatrudniono ją jako najmłodszego wykładowcę w historii uczelni.
Festiwal Yehudi Menuhina, Kronberg, Ascoli Piceno – to tylko niektóre z festiwali, w których brała udział. Koncertowała z najlepszymi orkiestrami kameralnymi, m.in.: Solisti di Zagreb, German Chamber Orchestra, Chamber Orchestra of Padua and the Veneto oraz Korean Chamber Ensemble, a także z orkiestrami symfonicznymi na całym świecie. Spektakularny temperament oraz dogłębna interpretacja wielkiej literatury wiolinistycznej – od Beethovena do Ginastery i współczesnych kompozytorów – pozostawiają niezapomniane wrażenie na odbiorcach koncertów artystki. Nie tylko Palm i Greenhouse, ale również Leslie Parnas, Mischa Maisky i Heinrich Schiff, to autorytety, które sprawiły, że artystka stała się muzyczną osobowością. Gra na wiolonczeli Giovanniego Grancino z 1694.
JACEK ROGALA
Dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej