Spotkanie nt. współczesnej historii typografii ulicznej TypoPolo, CZWARTEK, 2 KWI 2015, godz.12, IDK ul.Zamkowa 3.

Kiedy:
2 Kwiecień 2015@12:00 – 14:00
2015-04-02T12:00:00+02:00
2015-04-02T14:00:00+02:00
Gdzie:
IDK
Zamkowa 3
Kielce
Polska

TypoPolo – współczesna historia typografii ulicznej

„Wbrew pozorom TypoPolo nie jest opowieścią o śmiesznych szyldach, kuriozach typograficznych, dziwactwach plastycznych oraz twórcach-amatorach pozbawionych «normalnego» zmysłu estetycznego. Widok ulic, wygląd sklepów, witrynowa grafika i typografia szyldów są bezpośrednim odbiciem procesów politycznych i ekonomicznych. Co więcej, TypoPolo to dowód na to, że estetyka jest wynikiem negocjacji różnych grup i sił społecznych, a język wizualny to nie tylko metoda neutralnej komunikacji, ale także narzędzie tworzenia podziałów” – Rene Wawrzkiewicz

TypoPolo, pojęcie po raz pierwszy użyte przez Jakuba Hakobo Stępnia w 2001 roku, opisuje estetyczny fenomen, jakim była amatorska typografia tworzona na potrzeby handlu i rzemiosła w latach 90. XX wieku. Prymitywne reklamy, szyldy i napisy informacyjne stały się wizualnym odzwierciedleniem zmian ekonomicznych i politycznych w Polsce, symbolem czasów romantycznego przełomu, kiedy „każdy mógł być tym, kim chciał, i wszystko było możliwe”.

Dziś, przez środowiska profesjonalnych grafików stylistyka TypoPolo postrzegana jest przede wszystkim jako przejaw nieudolności i złego gustu projektantów-amatorów. Rzadziej widzi się w niej formę języka wizualnego określonej przedsiębiorczej grupy społecznej, która działała i aktywnie „przeprojektowywała” swoje otoczenie w swoim czasie.

Wykład wprowadzi do zjawiska typografii ulicznej, pokazując dokumentacje, źródła, inspiracje i nawiązania, które stymulują współczesne poszukiwania związane z amatorskim, samorzutnym projektowaniem graficznym

ksiazki:
Polsko-angielska publikacja TypoPolo. Album typograficzno-fotograficzny pod redakcją Rene Wawrzkiewicza opisuje działania wizualne związane z wernakularną grafiką, przypadkową typografią i oddolnym projektowaniem. W albumie znajdziecie zdjęcia szyldów, tablic, plandek, napisów na murach i szybach. Uzupełnieniem książki są projekty fontów i liter zrealizowane przez profesjonalnych projektantów, poszukujących inspiracji w TypoPolo.

linki:
http://www.funbec.eu/szukaj,631,typopolo_album_typograficzno-fotograficzny.html
http://artmuseum.pl/pl/wystawy/typopolo

Rene Wawrzkiewicz
Projektant, researcher, organizator i kurator dizajnu.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Współtwórca, współwłaściciel i projektant Mamastudio (2001-2008), jednego z pierwszych niezależnych studiów dizajnerskich w Polsce. Współzałożyciel jedynego ogólnopolskiego stowarzyszenia grafików projektantów, zrzeszającego ponad 200 członków różnorodnych dziedzin i specjalizacji. Pomysłodawca i kurator Projektu Roku, pierwszego po 1989 programu i konkursu poświęconego całościowemu opisywaniu i wartościowaniu projektowania graficznego w Polsce.

wyślij do:
  • Facebook
  • Blip
  • Blogger.com
  • co-robie
  • Diigo
  • Flaker
  • Forumowisko
  • Gadu-Gadu Live
  • Grono.net
  • Gwar
  • Kciuk.pl
  • PDF
  • Ping.fm
  • Posterous
  • Spis
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik
  • Linkologia
  • Pinger
  • StumbleUpon
  • Sfora